Tekst omhoog scrollen
Lees meer...scroll omlaag
proefles

Wanneer kan ik een proefles volgen?
Het volgen van een proefles is ieder moment van maandag t/m vrijdag mogelijk, (met uitzondering van de eerste donderdag van de maand voor de groep 13-65 jaar, we houden dan een ‘vrije training’). Je kunt ook een proefmaand nemen, dan kun je de hele maand lessen volgen volgens het trainingsrooster. Een proefmaand kan op elk gewenst moment ingaan.

Kan ik gewoon langs komen voor een proefles of –maand, of moet ik me eerst aanmelden?
Ja, je kan gewoon langskomen op de trainingstijden, kom iets eerder zodat je nog tijd hebt om je om te kleden en in te schrijven. Je kan ons ook altijd van te voren bellen of e-mailen, zodat we weten dat je komt, dat vinden we wel prettig. Geef s.v.p. bij aankomst je naam op bij de leraar, hij of zij kan je informatie verstrekken over de club en het karate en kan je eventuele vragen beantwoorden. Bij hem/haar kun je ook je proefles (à € 12,50) betalen, we regelen dit het liefst vooraf. Naderhand is er ook nog ruimte voor vragen e.d.

Wat moet ik aan als ik (nog) geen karatepak heb?
Sportkleding die lekker zit, en je niet beperkt in je bewegingen. Een jogging- of trainingsbroek met t-shirt of sweater is oké. Sierraden en horloges s.v.p. afdoen. Karate beoefen je op blote voeten, dus je hoeft geen apart schoeisel mee te nemen, hooguit een paar teenslippers voor de gang van kleedruimte naar dojo, maar dit is niet verplicht. Neem een handdoek mee voor na het sporten, als je wilt douchen.

Hoe zit het met eten en drinken?
Het verstandigst is om 2 à 3 uur voor het sporten een lichte maaltijd te nuttigen, zodat je energie is aangevuld en je er goed tegenaan kan zonder flauw te worden. Een kleine (maar voedzame en gezonde) snack kun je tot een half uur voor het sporten eten (zie suggesties onderaan de pagina).

Zorg er in ieder gaval voor dat je niet met een lege maag op de training verschijnt.

Het is ook belangrijk om goed te drinken voor en na het sporten. Door de inspanning verliest het lichaam vocht dat moet worden aangevuld. Het best kun je water of een sportdrankje nemen. Normaliter is drinken tijdens de les niet toegestaan, hoewel er bij warme dagen soms wel een uitzondering wordt gemaakt. Je kunt dan het beste water drinken en bijvoorbeeld een bidon meenemen om je vochtverlies aan te vullen.

Na het sporten moeten de energievoorraden in het lichaam aangevuld worden. Een sportdrankje is een van de mogelijkheden om koolhydraten snel aan te vullen. Sportdrankjes en cocoswater zijn bij de club te verkrijgen. (Natuurlijk kun je ook een paar bruine boterhammen eten). Onderstaande ‘snacks’ zijn ook uitstekend geschikt om na het sporten te nuttigen.

Een drinkmaaltijd

Wat fruit met een glas melk

1 of 2 bekertjes yoghurt

Fruitmix (uit de blender)

Yoghurtdrank

Sportreep

Een boterham

Gedroogd fruit en noten

Een bord volle granen met melk

scroll omhoog >>
scroll omlaag >>